-Mètode científic


RESUM DEL MÈTODE CIENTÍFIC
  1. Etapes del mètode científic.
Els processos que condueixen el coneixement científic es poden descriure en un <<ordre ideal>> que s’anomena mètode científic.



L’ordre és el següent:



  • La identificació del problema o també anomenat plantejament del problema, és el pas en el qual es delimita el problema que es vol investigar. L’origen del problema pot ser l’observació de qualsevol fenomen o bé la detecció d’una necessitat. 


  • Formulació d’hipòtesis, un cop en delimitat el problema, en científic formula alguna suposicions que expliqui el fet i que es pugui comprovar a través d’experiments. A més a més, una vegada hem investigat no cal començar tot de zero, ja que el l’explicació a de partir dels coneixements que ja es tenen. Aquestes suposicions o conjectures prèvies que encara no estan confirmades s’anomenen hipòtesis.


 

COMPROVACIÓ DE LES HIPÒTESIS
Les hipòtesis es confirmen o es rebutgen per mitjà d’experiments, que són observacions en condicions controlades que es poden reproduir en qualsevol moment i lloc. Hi ha tres variables:

-          La variable independent (la longitud), on no es pot triar en qualsevol valor.
-          La variable dependent (el període), on no es pot triar.
-          La variable controlada (massa), on no canviem el valor.



Les dades obtingudes s’ordenen en taules com aquesta:




ESTABLIMENT DE LLEIS I TEORIES
L’establiment de lleis i teories és la confirmació de la hipòtesi. Una hipòtesi confirmada s’anomena llei
i s’acostuma a expressar en llenguatge matemàtic. Un conjunt de lleis s’inclouen en un sistema coherent de 
coneixements anomenat teoria.


2. LES MAGNITUDS FÍSIQUES I LES SEVES UNITATS
S’anomenen magnituds físiques les propietats dels cossos que podem mesurar i el resultat de les quals 
podem expressar mitjançant un valor numèric. S’expressa a partir d’un valor (nombre) i una unitat (símbol).
La mesura consisteix a comparar-ne el valor amb el d’un patró de la mateixa naturalesa, que s’anomena 
unitat. El valor de la mesura s’expressa mitjançant un nombre, que indica la quantitat de vegades que 
el valor de la magnitud conté la unitat triada.


EL SISTEMA INTERNACIONAL D’UNITATS


ELS INSTRUMENTS DE MESURA. SENSIBILITAT I PRECISIÓ
Per efectuar una mesura, s’ha de triar un instrument adequat, que té:

-Precisió, que és el valor mínim de la magnitud que pot apreciar. Com més precís és un instrument, més 
<<fines>> són les divisions de la seva escala i més xifres decimals proporciona.


-Sensibilitat, que és la capacitat per detectar variacions de la magnitud que es mesura. Els instruments 
més sensibles són els que detecten variacions més petites.


L’incertesa  i la precisió estan relacionades; La precisió d’un 
instrument és la separació de cada línia de mesura i a vegades, la incertesa 
es pot considerar la meitat de la distancia d’aquestes dos línies. 





LA NOTACIÓ CIENTÍFICA

En física i química es fan servir molts nombres petits o grans, per això es fa servir la notació científica.
Qualsevol nombre escrit mitjançant notació científica consta de la part entera escrita amb una sola xifra, 
segons que expressi llocs a la dreta o a la esquerra de la coma decimal.

   Com es calcula?



Es compta els zeros a l'esquerra o dreta de la coma i segons els que eliminis és l'exponent del 10, si et mous
 la dreta de la coma, l'exponent és positiu i si et mousa l'esquerra, l'exponent és negatiu.



APLICACIÓ DEL MÉTODE CIENTÍFIC

1.      Identificació del problema:
A educació física, vam observar que després de fer una activitat física, unes persones es recuperaven més 
ràpid que altres. A què es degut això?

2.      Formulació d’hipòtesis:
Això podria ser degut a que:
2.1- Les persones que fan activitat física es recuperen abans dels que no fan.
2.2- Les persones que són primes i baixes, es recuperen abans.
2.3- Diferencia de sexe: La majoria de noies es recuperen després que els nois.

3.      Disseny d’experiments:
Per confirmar o rebutjar les hipòtesis, vam omplir una taula on es cronometrava durant 1 minut quantes pulsacions es feien abans de fer una activitat física. També, després de fer aquella activitat física, ens cronometrava un altre cop durant 1 minut quantes pulsacions fèiem. Si passats 1 minut havíem arribat a les pulsacions que havíem fet abans de l’activitat, volia dir que ja t’havies recuperat. Però si encara no havies arribat, passats 2 minuts tornava a cronometrar i així fins arribar a la pulsació d’abans de fer l’activitat. 

4.    Hipòtesis comprovades:

SESSIÓ 1.



SESSIÓ 2:



SESSIÓ 3:



Hem pogut comprovar que:
-          Les dos persones que no fan exercici, en algunes gràfiques es recuperen més tard que les dos altres, 
i en altres es recuperen igual.

-          També, la hipòtesis de la diferència de sexe, tampoc és molt certa, ja que un noi en algunes, es 
recupera abans que les noies i en altres, es recupera per igual.

-          Finalment, la hipòtesi “Les persones que són primes i baixes, es recuperen abans”, no es certa,  
perquè dos d’elles es recuperen més tard que un que es alt.



5.      Establiment de lleis i teories:
Com que només som quatre persones, no es pot establir una llei o una teoria, ja que són molt
poques dades. Si tinguéssim més dades, si que podríem establir perquè,  al ser més persones
qui li passa el mateix problema, es podria comprovar.

Quantes més dades tenim, amb més exactitud podem saber el valor més exacte.



PRÀCTIQUES


COM ES POT GUANYAR PRECISIÓ EN FER UNA MESURA:

-Objectiu: determinar el volum d’una gota d’aigua.

-Materials: Pipeta i aigua.

-Procediment:

1. Omplim la pipeta fins a 0. Deixem caure l’aigua gota a gota i comptem un nombre determinat de gotes.

2. Mesurem el volum d’aigua i el dividim pel nombre de gotes per tal de saber el volum d’una gota. Repetim aquestes operació cinc vegades.

3. Recollim els resultats i els càlculs a la taula següent:


·   Conclusions:

 - Fem moltes mesures per tal d’arribar a un valor més real possible.

 - Per que els valors són diferents?



Depèn de la precisió dels instruments que no són esaçes i de les mesures humanes exactes i observacions que són exactes.


PRACTICA 2: LA DENSITAT DE L’AIGU

-Objectiu: Determinar el volum de l’aigua.

-Material: Pipeta, matràs erlenmeyer, got de precipitat, aigua, bàscula, càmera per fer fotos.


-Procediments:


1- Pesar diferents volums d’aigua coneguts.


2- Calcular la densitat a partir de les dades que hem pensat a la taula.
Interpretem els resultats i elaborem conclusions.





Metràs enlermeyer= 124

· Conclusió:

 Demostrem que la densitat és una magnitud específica per què és independent a la quantitat de substància mesurada. 

IDENTIFICACIÓ D’UNA SUSTÀNCIA A PARTIR D’UNA DENSITAT

-Objectiu: Distingir les substàncies de diferents mostres mesurant i calculant la seva densitat.

     - Materials:
Calculadora, aigua, oli, mel, proveta, got de precipitat, balança i glicerina.


-Procediment:
1. Busca les diferents densitats a la xarxa.
2.  Mesurar massa i volum i calcular la densitat de les substàncies.
3. Posem els resultats a la taula següent:

SUBSTÀNCIA
DENSITAT XARXA G/mL
DENSITAT CALCUL g/Ml
Aigua
1
Mostra 1- 0,8
Oli
0,92
Mostra 4- 0,8
Alcohol
0,79
Mostra 2- 0,6
Mel
1,44
Mostra 5
Glicerina
1,26
Mostra 3- 0,87


-Conclusió:
Demostrem que la densitat és una magnitud específica , perquè cada element té una densitat diferent, i per això les hem pogut identific









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada